Uraian tauhid kls VI MI
(Mukholafatulilhawadisi)
قَوْمَ فِرْعَوْنَ ۚ أَلَا يَتَّقُونَالحمد لله الذي تنزه عن الشبيه والجسم ، والصلاة والسلام
على رسول الله وعلى آلــه وصحبه ومن والاه
IbinTaymiyyadarisudutAqidah
Susunan: MohamadGhouse Khan Surattee
AmmaBa'd: AdapunmengenaiIbinTaymiyyatidaksemua
orang islamsedarasalaqidahnyaolehkeranabanyaknyapenyokong-penyokongnya yang
kianharibertambah yang
sentiasamenambahkankepujiankepadanyatanpamelihataqidahnya, terutamasekali
'pejuang-pejuang' nya yang kebanyakkkanberada di Timur Tengah.
Namunolehkeranatulisan-tulisanalimulamaahlussunnah yang
mengistiharkankesesatannyadapat kami kumpulkannyadengankehendak Allah dan kami
sangatterharukeranasehinggasaatinimasihadatulisan-tulisan yang
menjelaskankeadaanibinTaymiyya yang sebenarnya.
Kami
disiniakanmenjelaskanpengakuanIbinTaymiyyasebagaipenganutdanulamaahlutajsimolehkeranaterlalubanyaktulisannyasamadasecarasamar-samaratau
pun terang-terangandalamperkaraini.
Kami
mulakandisinidengansatupengakuannya yang jelassebagaibuktibeliauadalahsebahagiandariulamaaqidahdarikalanganahlitajsiim
( darifirqahkaramiyah ) dan kami akanmenyusulkan 1
pendapatnyadaritulisannyasendirisebagaisatubuktibeliaucukupsenangdengankaumkaramiyaholehkeranakebanggaannyadanpujiannya
yang tinggikepadakaumkaramiyah, yang
sangatsesatmengikutpandanganjumhurahlussunnaholehkeranakaramiyahadalahgolonganahlutajsiim
yang isbatkantubuhbadankepada Allah SWT ( jisim ).
PengakuannyasebagaiAhluTajsiim
:
Kitab :At-Ta'siisFiiRaddAsaasitTaqdiis
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 101
Bermuladari :
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 101
Bermuladari :
"وليس في كتاب الله
ولا سنة رسوله ولا قول أحد من سلف الأمة وأئمتها أنه ليس بجسم وأن صفاته ليست
أجساما وأعراضا ، فنفي المعانى الثابة بالشرع والعقل بنفي ألفاظ لم ينَفِ معناها
شرع ولا عقل ، جهل وضلال ."
Artinya
:Tidakadadalamkitab Allah ( Quran ) danjugatidakadadalamsunnahNabi saw
danjugatidakadasatupendapatdariseorangsalafdanulamanya, yang
menjelaskanbahawadia ( Allah ) bukanjisimdanjugatidakadajuga (
darisumber-sumbertersebutdiatas ) yang menjelaskanbahawasifat-sifatnyabukanlahjisimdanberlembaga.
Adalahdenganmenolakma'na yang telahditetapkanolehsyara'
danakaldenganketiadaanlafaz-lafaz( yangmenunjukkan Allah bukanjisim ),
secarasyara' danbukanmenurutakal, adalahsatukebodohandankesesatan.
Huraiannya
:Olehkeranatidakadapenafiandarinas, kitatidakbolehmenafikan Allah
itutidakberjisim. Ringkasnya , Allah
berjisimolehkeranatiadapenafiandarinas.
Inidikuatkanolehpandangannyaterhadapjasmaniah
Allah swtdenganmembericontohjika Allah berkehendak (denganjisimnya ) untukduduk di belakang/
buntutnyamuksudahtentudapatdilakukandenganqudrahNyadansifatkehalusanNyaapatahlagiduduk
di istana yang agung.
Kitab :At-Ta'siisFiiRaddAsaasitTaqdiis
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 568
Bermuladari
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 568
Bermuladari
"ولو شاء – الله –
لاستقر على ظهر بعوضة فاستقلت به بقدرته ولطف ربوبيته فكيف على عرش عظيم ."
Pendapatnya
yang jelas yang membuktibahawabeliauadalahpencintaataupenganutkaumkaramiyyah
.
Kitab :MinhajusSunnah
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 181
Bermuladari
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 181
Bermuladari
" كما قال ذلك من قال
من الكرامية وغيرهم من نظار المسلمين"
Artinya
:Begitulahberkatamereka yang
berkatadarikaumkaramiyyahdanjugaselaindarimerekadarinuzarilmuslimin ( ulama
yang bertugasmempertahankanaqidah orang islam ).
Penjelasan
:Beliaudenganpenuhkebanggaantelahmenyamakanaqidahkaramiahselaridenganaqidahparaulama
yang mempertahankan Islam, sedangsudah di itifaqkaramiahadalahsatukaum yang
sabitkekufuranmerekakeranamenisbahkantubuhbadankepada Allah swt.
SelepaskitadimaklumkanbahawaIbinTaymiyyaadalahseorangmujassim
yang telahisbatkanjisimkepadaAllah , (
daniniadalahantarajenayahnyadalamaqidahmenyebabkanberkali-kali
beliaudipenjarakanselepas di inzarkanolehIbnuQalawun ( Qadhiwilayah )
danlujnahfatwah, dibawahpemerintahanahlussunnahwaljamaah) ,
beliaujugaadalahseorangahlutasybih / musyabbih yang berpendapatbahawa ‘
mentasybih’ kansesuatukepada Allah bukanlahsatularangandancelaan.
KeranatidakadawurudsumberdariNasdalambentuk ‘mencela’
jikakitatasybihkansesuatukepada Allah.
Kitab :Bayan
TalbisulJahmiah Fi Ta’siisBida’ihimulKalamiah
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 109
Bermuladari :
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 109
Bermuladari :
"
فاسم المشبهة ليس له ذكر بذم في الكتاب والسنة ولا كلام أحد من الصحابة والتابعين
"
Artinya
:Makanama ‘Musyabbah’, tidakadasebutannyadalambentukcelaandalam al-kitabdansunnahdantidakjugadari
kata-kata seorangdarisahabatdanparatabi’iin.
Huraiannya
:Mentasybihkansesuatuterhadap Allah tidakadacelaannyadarikitab,
sunnahdanparasahabatsertaparatabi’iin.
Inisamasepertihujjahahlumusyabbihketikamemberikantasybihkepada
Allah dengansesuatu.
Bukansetakatjisim,
tasybihtetapinisbah ‘had’ kepada Allah adalahsalahsatuaqidahIbinTaymiyya.
Beliauterusmenerusmengisbatkan 'had' bagi Allah, iaitu Allah
memerlukanruangbagidirinyabagaikanmakhlukjugamemerlukanruangbagidirimereka.
Bukansahajabeliautelahisbatkan
'had' ( ruang ) bagi Allah Ta’ala,
malahmengkafirkanmereka yang menolaknisbah 'had' kepada Allah swt.
SedangkankitasudahmaklumibahawaJumhurAhlusSunnahWalJamaahmenolaknisbahjisim,
had danapasahaja yang diperlukanmakhlukuntukdinisbahkankepada Allah.
PandanganIbinTaymiyyamengenai
'had' ini, yang
bolehkitarumuskanbahawaaqidahnyabukanlahaqidahsalafdanbukanahlussunnahwaljamaah,
adalahsepertiberikut :
Kitab :Al-Muwafaqah
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 2
Barisan / halaman : 29
Bermuladari :
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 2
Barisan / halaman : 29
Bermuladari :
"فهذا كله وما أشبهه
شواهد ودلائل على الحد ، ومن لم يعترف به فقد كفر بتنزيل الله وجحد آيات الله
."
Artinya : Dan
semuainidanseumpamanyabukti-buktidandalil-dalilkeatasisbatnya 'had' bagi Allah,
barangsiapa yang tidaki'tiraf ( atau
tidakmenerima )
dengannya ( dengan 'had' ) makasesungguhnyadiatelahkufurdenganapa yang
diturunkan Allah danbersifatengkardenganayat-ayat Allah.
Setakatdisinidahulu
, keranamasihbanyaksilapdansalahnyadarisudutAqidah yang
bercanggahdenganpeganganAhlusSunnahWalJamaahdanbeliautelahmenlanggar 60
masalahijma yang menyebabkannyaberadadalamlembahkufur.
Inisemuaadatermaktubdalamsimpanan kami hanyamasasahaja yang mengizinkan kami
susunsemulasatupersatu.
BagaimanakamumemandangkepadaIbinTaymiyyadengangelaran
‘SheikhulIslam’ , yang digelarkanahlutajsiimpadazamannyakepadanyaolehkeranabeliauberjayamempengaruhiramai
orang dariAsyaerahdengankebijaksanaannya.
Seakiandahulu.
Susunan :
MohamadGhouse
Khan Surattee
12 RabiulAkhir 1422
12 RabiulAkhir 1422

Rujukan
1-
التوفيق الرباني في الرد على ابن تيمية الحراني- جماعة من العلماء
2-
التنديد بمن عدد التوحيد – الشيخ حسن بن على السقاف
Tidak ada komentar:
Posting Komentar