Kamis, 02 Mei 2013

Uraian tauhid kls VI MI (Mukholafatulilhawadisi)



Uraian tauhid kls VI MI (Mukholafatulilhawadisi)
قَوْمَ فِرْعَوْنَ ۚ أَلَا يَتَّقُونَالحمد لله الذي تنزه عن الشبيه والجسم ، والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آلــه وصحبه ومن والاه 
IbinTaymiyyadarisudutAqidah
Susunan: MohamadGhouse Khan Surattee
AmmaBa'd: AdapunmengenaiIbinTaymiyyatidaksemua orang islamsedarasalaqidahnyaolehkeranabanyaknyapenyokong-penyokongnya yang kianharibertambah yang sentiasamenambahkankepujiankepadanyatanpamelihataqidahnya, terutamasekali 'pejuang-pejuang' nya yang kebanyakkkanberada di Timur Tengah. Namunolehkeranatulisan-tulisanalimulamaahlussunnah yang mengistiharkankesesatannyadapat kami kumpulkannyadengankehendak Allah dan kami sangatterharukeranasehinggasaatinimasihadatulisan-tulisan yang menjelaskankeadaanibinTaymiyya yang sebenarnya.
Kami disiniakanmenjelaskanpengakuanIbinTaymiyyasebagaipenganutdanulamaahlutajsimolehkeranaterlalubanyaktulisannyasamadasecarasamar-samaratau pun terang-terangandalamperkaraini. 
Kami mulakandisinidengansatupengakuannya yang jelassebagaibuktibeliauadalahsebahagiandariulamaaqidahdarikalanganahlitajsiim ( darifirqahkaramiyah ) dan kami akanmenyusulkan 1 pendapatnyadaritulisannyasendirisebagaisatubuktibeliaucukupsenangdengankaumkaramiyaholehkeranakebanggaannyadanpujiannya yang tinggikepadakaumkaramiyah, yang sangatsesatmengikutpandanganjumhurahlussunnaholehkeranakaramiyahadalahgolonganahlutajsiim yang isbatkantubuhbadankepada Allah SWT ( jisim ).
PengakuannyasebagaiAhluTajsiim : 
Kitab :At-Ta'siisFiiRaddAsaasitTaqdiis
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 101
Bermuladari :
"وليس في كتاب الله ولا سنة رسوله ولا قول أحد من سلف الأمة وأئمتها أنه ليس بجسم وأن صفاته ليست أجساما وأعراضا ، فنفي المعانى الثابة بالشرع والعقل بنفي ألفاظ لم ينَفِ معناها شرع ولا عقل ، جهل وضلال ."
Artinya :Tidakadadalamkitab Allah ( Quran ) danjugatidakadadalamsunnahNabi saw danjugatidakadasatupendapatdariseorangsalafdanulamanya, yang menjelaskanbahawadia ( Allah ) bukanjisimdanjugatidakadajuga ( darisumber-sumbertersebutdiatas ) yang menjelaskanbahawasifat-sifatnyabukanlahjisimdanberlembaga. Adalahdenganmenolakma'na yang telahditetapkanolehsyara' danakaldenganketiadaanlafaz-lafaz( yangmenunjukkan Allah bukanjisim ), secarasyara' danbukanmenurutakal, adalahsatukebodohandankesesatan. 
Huraiannya :Olehkeranatidakadapenafiandarinas, kitatidakbolehmenafikan Allah itutidakberjisim. Ringkasnya , Allah berjisimolehkeranatiadapenafiandarinas. 
Inidikuatkanolehpandangannyaterhadapjasmaniah Allah swtdenganmembericontohjika Allah berkehendak  (denganjisimnya ) untukduduk di belakang/ buntutnyamuksudahtentudapatdilakukandenganqudrahNyadansifatkehalusanNyaapatahlagiduduk di istana yang agung.
Kitab :At-Ta'siisFiiRaddAsaasitTaqdiis
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 568
Bermuladari 
"ولو شاء – الله – لاستقر على ظهر بعوضة فاستقلت به بقدرته ولطف ربوبيته فكيف على عرش عظيم ."
Pendapatnya yang jelas yang membuktibahawabeliauadalahpencintaataupenganutkaumkaramiyyah . 
Kitab :MinhajusSunnah 
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 181
Bermuladari 
" كما قال ذلك من قال من الكرامية وغيرهم من نظار المسلمين"
Artinya :Begitulahberkatamereka yang berkatadarikaumkaramiyyahdanjugaselaindarimerekadarinuzarilmuslimin ( ulama yang bertugasmempertahankanaqidah orang islam ). 
Penjelasan :Beliaudenganpenuhkebanggaantelahmenyamakanaqidahkaramiahselaridenganaqidahparaulama yang mempertahankan Islam, sedangsudah di itifaqkaramiahadalahsatukaum yang sabitkekufuranmerekakeranamenisbahkantubuhbadankepada Allah swt. 
SelepaskitadimaklumkanbahawaIbinTaymiyyaadalahseorangmujassim yang telahisbatkanjisimkepadaAllah ,  ( daniniadalahantarajenayahnyadalamaqidahmenyebabkanberkali-kali beliaudipenjarakanselepas di inzarkanolehIbnuQalawun ( Qadhiwilayah ) danlujnahfatwah, dibawahpemerintahanahlussunnahwaljamaah) , beliaujugaadalahseorangahlutasybih / musyabbih yang berpendapatbahawa ‘ mentasybih’ kansesuatukepada Allah bukanlahsatularangandancelaan. KeranatidakadawurudsumberdariNasdalambentuk ‘mencela’ jikakitatasybihkansesuatukepada Allah. 
Kitab :Bayan TalbisulJahmiah Fi Ta’siisBida’ihimulKalamiah
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 1
Barisan / halaman : 109
Bermuladari : 
" فاسم المشبهة ليس له ذكر بذم في الكتاب والسنة ولا كلام أحد من الصحابة والتابعين "
Artinya :Makanama ‘Musyabbah’, tidakadasebutannyadalambentukcelaandalam al-kitabdansunnahdantidakjugadari kata-kata seorangdarisahabatdanparatabi’iin.
Huraiannya :Mentasybihkansesuatuterhadap Allah tidakadacelaannyadarikitab, sunnahdanparasahabatsertaparatabi’iin.
Inisamasepertihujjahahlumusyabbihketikamemberikantasybihkepada Allah dengansesuatu.
Bukansetakatjisim, tasybihtetapinisbah ‘had’ kepada Allah adalahsalahsatuaqidahIbinTaymiyya. Beliauterusmenerusmengisbatkan 'had' bagi Allah, iaitu Allah memerlukanruangbagidirinyabagaikanmakhlukjugamemerlukanruangbagidirimereka. 
Bukansahajabeliautelahisbatkan 'had' ( ruang ) bagi Allah Ta’ala,  malahmengkafirkanmereka yang menolaknisbah 'had' kepada Allah swt. SedangkankitasudahmaklumibahawaJumhurAhlusSunnahWalJamaahmenolaknisbahjisim, had danapasahaja yang diperlukanmakhlukuntukdinisbahkankepada Allah. 
PandanganIbinTaymiyyamengenai 'had' ini, yang bolehkitarumuskanbahawaaqidahnyabukanlahaqidahsalafdanbukanahlussunnahwaljamaah, adalahsepertiberikut : 
Kitab :Al-Muwafaqah
Pengarang : IbinTaymiyya
Juz : 2
Barisan / halaman : 29
Bermuladari : 
"فهذا كله وما أشبهه شواهد ودلائل على الحد ، ومن لم يعترف به فقد كفر بتنزيل الله وجحد آيات الله ."
Artinya : Dan semuainidanseumpamanyabukti-buktidandalil-dalilkeatasisbatnya 'had' bagi Allah, barangsiapa yang tidaki'tiraf ( atau 
tidakmenerima ) dengannya ( dengan 'had' ) makasesungguhnyadiatelahkufurdenganapa yang diturunkan Allah danbersifatengkardenganayat-ayat Allah.
Setakatdisinidahulu , keranamasihbanyaksilapdansalahnyadarisudutAqidah yang bercanggahdenganpeganganAhlusSunnahWalJamaahdanbeliautelahmenlanggar 60 masalahijma yang menyebabkannyaberadadalamlembahkufur. Inisemuaadatermaktubdalamsimpanan kami hanyamasasahaja yang mengizinkan kami susunsemulasatupersatu.
BagaimanakamumemandangkepadaIbinTaymiyyadengangelaran ‘SheikhulIslam’ , yang digelarkanahlutajsiimpadazamannyakepadanyaolehkeranabeliauberjayamempengaruhiramai orang dariAsyaerahdengankebijaksanaannya.
Seakiandahulu.
Susunan :
MohamadGhouse Khan Surattee
12 RabiulAkhir 1422
 
Rujukan
1-                        التوفيق الرباني في الرد على ابن تيمية الحراني- جماعة من العلماء
2-                         التنديد بمن عدد التوحيد – الشيخ حسن بن على السقاف

Tidak ada komentar:

Posting Komentar